Categorieën
Cijfers Heineken

De ontwikkeling van Alcoholvrij bier

Als je een avondje geen bier wilde drinken kon je je jarenlang nergens achter verschuilen, je was namelijk aangewezen op een frisdrank of sapje. En dat viel op in de kroeg, je had een totaal ander glas in je hand. De laatste jaren is dat flink veranderd. Na getest te hebben met een alcoholvrij bier onder het merk van Amstel biedt Heineken inmiddels al sinds 2017 een 0.0-bier aan en het lijkt een succes. In het Heineken Preventieakkoord staan er acties tegen alcoholmisbruik en tegen roken en overgewicht, Heineken zal er met 0.0 taps voor zorgen dat ook in studentenclubs en sportkantines de mogelijkheid komt om een tapbiertje zonder alcohol te drinken.

Nederlandse introductie Radler in 2013
Sinds 2013 wordt er in Nederland ook Radler aangeboden. Zoals in Duitsland en op de Oostenrijkse ski-pistes al jarenlang een combinatie van half bier en half ‘sprankelend citroenwater’ wordt aangeboden. Heineken deed dit onder de merknaam Amstel omdat ze toch even de kat uit de boom wilden kijken in dit segment. Het begon met 2% alcohol en is in de jaren daarna uitgebreid met 0% en diverse andere smaken dan citroen. Door mooie reclamecampagnes met bekende wielrenners en de wens van velen om gezonder te leven is dit bier volledig ingeburgerd.

Bier en wielrennen bij Radler introductie
Bron: p.266 van SAN Jaarboek 2014 https://sanaccent.nl/flashbook/2014/index.html

Alcoholvrij bier is groeimarkt en Heineken 0.0 al in 57 landen verkrijgbaar
Volgens topman Heineken Nederland Pascal Gilet is in eind 2018 9% van de totale bieromzet en tevens van het biervolume in Nederland van alcoholvrije bieren. De omzet onder andere omdat het goedkoper is om 0.0 te maken. Maar het percentage van het totale wereldwijde biervolume dat Heineken afzet met een laag alcoholpercentage of dat zelfs totaal geen alcohol bevat is 5,7% en dat is bij de 2e grootste brouwerij te wereld 14,1 miljoen hectoliter.

Volgende stap: kratten 0.0 met statiegeld
Heineken ziet dus dat de aantallen omhoog gaan en gaat daarom in Nederland per 2020 ook 0.0 in kratten met statiegeld verkopen. Als u weet u dat een statiegeldflesje gemiddeld 25 keer meegaat en 7 maal minder CO2-uitstoot dan flessen voor eenmalig gebruik, dan snapt u dat dit een duurzame keuze is die past bij de strategie die Heineken wereldwijd volgt.

Welke bieren met minder alcohol kennen we?
Het bekendste was jarenlang Buckler met 0,5% alcohol. Echter Youp van ‘t Hek wist de verkoop dankzij een sketch in zijn oudejaarsconference in 1989 flink te decimeren met onder andere de tekst “Buckler-drinkers, dáár heb ik nou een hekel aan. Buckler. Van die lullen van een jaar of 40 die in het café met hun autosleutels staan te zwaaien.”. Bekijk zijn Buckler-sketch op You(p)Tube
In Frankrijk overigens is het merk nog steeds te koop.

Ook steeds meer kleine brouwerijen hebben 0.0 bieren in hun assortiment. En ook brouwers uit Amsterdam. Braxzz Amsterdam, de naam zegt wat anders, heeft zelfs alleen laag- en non-alcoholische bieren in het assortiment. Maar ook Lowlander, Brothers in Law, brouwerij Troost en Jopen (ja, uit Haarlem, zie artikel bier buiten de ring) voeren een (deels) alcoholvrij beleid.

Alcoholvrij en alcoholarm – check toch even het etiket
Is dit nu alleen maar goed nieuws voor bijvoorbeeld zwangere vrouwen? Kunnen die alle biertjes drinken waar alcoholvrij op staat? Nou dat niet. Er is blijkbaar geen keiharde afspraak dat alcoholvrij ook echt 0,0% is. Er zijn namelijk heel wat bieren die toch 0,5% hebben. Dit scheelt natuurlijk al een slok alcohol op een borrel, maar als je bewust geen alcohol wil drinken is het belangrijk dit nog even te checken op het etiket. Want het is zeker dat daarop (zoveel mogelijk) waarheid staat.

Ander bier met een smaakje
Het Heineken-concern kwam eind 2007 al met het overigens niet echt succesvolle Jillz met als doel om vrouwen in het tempo van mannen mee te laten drinken zonder de bitterheid van bier.  Jillz is een Sparkling Cider Blend. Een blend van cider, gerstemout en water met een fruitsmaak. Jillz heeft een alcoholpercentage van 5 procent.
Naast diverse overnames van Cider-achtige bieren bracht Heineken ook Apple Bandit op de markt, dit gebeurde in juni 2016. Deze cider bevat 4,5% alcohol.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *